6059Visninger

11. Ting at tænke over, når du starter din historie.

Du sidder klar. Du ved hvordan dine karakterer skal være og du ved nogenlunde hvordan dit plot skal se ud, men du aner ikke hvordan du skal starte. Det at skrive starten på sin historie kan være noget af det sværeste, for det er her du skal finde tonen for resten af historien og det er også her du skal tænke på at fange din læser. Hvis læseren ikke synes det første kapitel er godt, er der heller ikke stor chance for at de vender tilbage for at læse det næste. Men hvordan får du så skabt et godt første kapitel?

In medias res

In medias res er et rigtig stærkt måde at starte sin historie, hvis det bliver gjort rigtigt. Det betyder, at historien starter midt i en spændende scene, hvor man kan mærke, at der er noget på spil. Et af mine yndlingseksempler er fra Nordkraft af Jakob Ejersbo, som åbner med at en af hovedpersonerne Maria bliver jagtet af narkohunde med et par kilo kokain fastspændt til sin krop. Grunden til at det fungere så godt er fordi det er en god introduktion til karakterernes liv og man får fra starten af en fornemmelse for hvor meget de sætter over styr for at handle med narko og hvor langt ude de må være. Derfor fungerer det. Hvis scenen ikke havde en relevans for karaktererne og for historien, men bare var en måde at få skabt en masse tom spænding til at ske, så bliver det et billigt kneb.

Pas på med at give for mange informationer

Starten af din historie er ikke stedet at fortælle hele din karakters livshistorie. Vi skal selvfølgelig vide nogle grundlæggende ting, men i virkeligheden handler de første par kapitler mere om at gøre os nysgerrig på karaktererne og få os til at hungre efter at vide hvorfor de gør, som de gør, end det handler om at give alt væk lige med det samme. Når du har at gøre med en længere roman, så kommer det til at blive kedeligt, hvis vi ved alt lige med det samme. Giv os lov til langsomt at lære dem til kende langsomt gennem deres handlinger og den måde de reagere på det der sker gennem historien. Få os til at undre os og gør os i tvivl. Tænk på hvordan du langsomt kan folde karakteren og plottet ud.

Præsenter de personer, der er vigtigst

Fordi det første kapitel er den første chance din læser har for at lære karaktererne at kende, så er det også værd at tænke over hvem du præsenterer i dit første kapitel. Det er altid en god ide at præsentere hovedpersonen og måske et par af de bikarakterer, der også kommer til at spille en rolle i historien. Lad være med at præsentere os for alle personerne. Det vil højst sandsynligt blive meget overfladisk, hvis du skal igennem så mange, hvilket kan gøre at man ikke knytter sig til nogle af karaktererne, fordi man bliver for overvældet af antallet af dem. Når det handler om introduktion så er mindre mere. Tænk over hvornår det er naturligt, at du introducerer hvilke karakterer og hvordan du bedst kan få introduceret dem på en måde, så man husker hvem de er.

Undgå ligegyldige scener

I det hele taget, når du skriver, skal du altid undgå alt hvad der er ligegyldigt, men at snuble i med det samme og skrive en ligegyldig tør scene, der starter det helt forkerte sted, er nogle gange grunden til at en ellers god historie ikke bliver til noget. Det kan både være grunden til, at din læser ikke gider læse den, men også grunden til at du ikke gider skrive den. Hvis du skriver et første kapitel og det vigtige er at din hovedperson møder den nye dreng i klassen, så lad være med at starte scenen ud med at hun vågner og gør sig klar om morgenen. Start der hvor det vigtige sker, eller et øjeblik før, og lad være med at starte scenen lang tid før det der er vigtigt sker. Det er kedeligt at læse og det er også kedeligt at skrive.

Skriv den første scene om flere gange

Ligesom det første kapitel er din læsers første introduktion til historien, så er det også din introduktion til historien. Det er første gang, at du skal skrive en dialog med din karakters stemme og første gang du skal finde ud af hvordan stilen for historien skal være. Hvordan sproget skal lyde, hvor mange beskrivelser der skal være og hvordan tempoet skal være. Det er svært og det er altså sjældent noget man får rigtigt i første forsøg. Jeg ved godt, at så mange siger, at man skal vente med at redigere til historien er færdig, men lige netop med det første kapitel, så rediger indtil du kommer op med noget, der lyder helt rigtigt. Hvis du ikke får tonen sat rigtigt for dig selv lige fra starten, så fortsætter du resten af historien i en stil, som du ikke er tilfreds med. Det er værd at stille sig selv to spørgsmål inden man fortsætter fra første kapitel: ”Hvis du fandt den her bog og begyndte at læse den, ville du så selv blive fanget af den her start? Og lyder det som starten på den historie du gerne vil fortælle?” Når du kan svare ja til begge dele, så er du på rette spor.