6059Visninger

4. Spoken Word – Hvad det er, tips og anbefalinger.

Spoken Word – hvad det er, tips og anbefalinger.

Hvad er Spoken Word?

Spoken word er talt litteratur. Det er blanding imellem poesi/rap/prosa/osv. og teater, hvor det både handler om hvad du har skrevet, og hvordan du performer, det du har skrevet. Man kan udtrykke sig ved at variere sin stemme, gennem sit kropssprog, ved at synge, danse og hvordan man nu ellers har lyst til. Spoken Word er kort sagt en genre, hvor digtene, der er skrevet, kræver at man læser dem højt.

Hvad er Poetry Slam?

Mange blander Poetry Slam sammen med Spoken word. Det er ikke det samme, men det hører under samme univers og derfor er det ikke så underligt at de to ord tit bliver forvekslet med hinanden. Forskellen er at Spoken word er en genre, hvorimod Poetry Slam er en konkurrence, der går ud på at være den bedste til Spoken Word.

Der er nogle få regler i Poetry Slam. 1: Du skal have skrevet din tekst selv. 2: Man må ikke bruge rekvisitter. 3: Man må ikke være nøgen. (det må have været en spændende aften, da den regel blev tilføjet) 4: Dit slam må maksimalt vare 3 minutter og 10 sekunder. Går du over tid, får du strafpoint.

Pointene gives af tilfældigt udvalgte blandt publikum, der hver især sidder med en pointmappe, hvor de kan give imellem 0 og 10 point. Der er tre runder i alt, og dem med de højeste point går videre til næste runde, indtil man til sidst har en vinder. I Danmark afholdes der hvert år DM i Poetry slam og Brønderslev forfatterskole afholder også hvert år kurser i Poetry Slam.

Jeg elsker selv at være med til arrangementerne. Der er altid en meget afslappet, inklusiv og åben atmosfære, og dem der optræder er alt lige fra folk lige har skrevet deres første digt - til folk der har poetry slammet i årevis. Hvis du aldrig har været til et arrangement, så vil jeg virkelig anbefale at du prøver det. Du behøver ikke komme for at slamme og slet ikke første gang, men bare det at se det og være med som publikum er en fantastisk oplevelse.

Et par tips til når du skriver Spoken Word:

1) Lad være med at kaste dig ud i alt for komplicerede billeder og metaforer. Der er stor forskel på en tekst, du har på skrift, og en tekst du kun hører mundtligt. På skrift har du meget mere tid til at dvale ved ordene og gå tilbage i teksten, men når du slammer og publikum ikke teksten foran sig, så kan man hurtigt misse det billede du prøver at skabe, hvis de bliver alt for indviklede.

2) Tænk på din performence. Der er rigtig mange som bare stiller sig op og begynder at læse højt, hvilket også kan være godt, men man sidder altid med fornemmelsen af at det kunne være endnu bedre, hvis bare slammeren havde tænkt på hvordan det bliver performet. Øv dig nogle gange foran spejlet og prøv at optag dig selv. Du behøver på ingen måde at kunne digtet udenad, men derfor kan du stadig godt tænke på på hvordan du bruger din stemme og hvordan du står, mens du siger digtet.

3) Skriv om noget der vedrører dig. Især når det kommer til Spoken word er det vigtigt, at du føler for det du skriver om og på en eller anden måde kan sætte dig ind i det. Når du står på scenen med digtet, så kommer det til at skinne igennem, hvis du snakker fra en verden du slet ikke kender til eller ikke er interesseret i.

4) Gentagelser og rytme. Det er altid en god ide at have en eller anden form for gentagelse, som du siger gennem hele digtet. Det giver dit publikum noget at hold fast i og noget hele tiden at vende tilbage til og det giver også digtet et naturligt flow. Der er også mange andre måder at skabe flow: fx ved at bruge allitterationer (ord tæt på hinanden, der begynder med samme bogstav) eller rim.

5)Sig ordene tydeligt og langsomt. Som sagt så er Spoken Word en genre, hvor den eneste mulighed for at få historien fortalt er ved at høre den – og derfor er det også bare så vigtigt, at man siger ordene klart, så publikum kan høre det.

Et par anbefalinger, hvis du er vild med Spoken Word:

SARAH KAY

Sarah Kay er nok en af de mest kendte Spoken Word kunstnere. I det her klip leverer hun en Ted Talk, hvor hun både har et par digte med og fortæller en smule om hvad Spoken Word er, hvorfor hun elsker det og hvordan hun selv startede. Hun er utrolig talentfuld, så jeg vil virkelig anbefale, at man tjekker hende nærmere ud.

HARRY BAKER

Harry Baker er en tidligere vinder af verdensmesterskabet i Poetry Slam. Det her klip er også en Ted Talk, hvor han performer et par af sine digte og fortæller om Poetry Slam. Grunden til jeg er så vild med Harry Baker er at hans tekster ofte nærmest er små quirky historier, ligesom den første tekst han optræder med i det her klip. Der er et eller andet utrolig charmerende over ham, så jeg vil også anbefale at man dykker længere ned i Baker-universet. Der er godt at være.

WARSAN SHIRE

Warson Shire er teknisk set ikke en Spoken Word kunstner. Men hun er en digter og man kan finde flere videoer af hende på youtube, hvor hun læser op. Lige netop det her digt handler om omskæring af kvinder. Det er et af mine yndlings perfomance digte, især fordi Shire formidler det så godt. Man kan mærke ordene helt ned i tæerne og sårbarheden i hendes stemme, hendes øjne, hele hendes persona er fuldstændig perfekt.

SAVANNAH BROWN

Savannah Brown er en youtuber, der også skriver digte og preformer dem. Hendes digt ”What guys look for in girls” er fra 2013 og var på det tidspunkt et svar til en anden youtubers video, der på det tidspunkt florerede rundt og fortalte piger hvordan de burde se ud. Det er et eksempel på hvordan Spoken Word ofte også bliver brugt til at levere personlige og vigtige budskaber.

JESSE PARENT

Jesse Parents digt “To the boys who may one day date my daughter” er et let, humoristisk digt, om et en far der prøver at passe på sin datter. Det skifter imellem at være humoristisk og rørende og i det hele taget er det bare virkelig sødt.

Hvis du har lyst til at se mere, så kan du finde uendelige mængder flere digte på Youtube. Prøv evt. kanalen ”Butten Poetry” hvor det sidste digt også er fra.