6097Visninger

9. Sådan giver du Feedback.

Sådan giver du Feedback.

Udvekslingen af feedback er en af de vigtigste ting ved Movellas. Det at få feedback kan hjælpe dig med at blive bedre og blive opmærksom på hvad du er god til og hvad du er knap så god til. Men det at være den, der giver feedback kan faktisk også hjælpe dig med at blive god til at være kritisk overfor en historie – hvilket er en fordel, hvis du selv vil være forfatter eller har en drøm om at arbejde indenfor forlagsbranchen – det kan hjælpe dig med at blive god til at sætte ord på hvad du mener og bedst muligt give råd til hvordan andre kan forbedre sig. Men hvordan giver man så god feedback? Det har jeg et par bud på her.

1#: Vær respektfuld – overvej hvem der skal have feedbacken.

Ligesom Caitlin Moran skriver i ”How to build a girl:” “We are all breakable. So just be kind.” At dele sine tekster er en svær ting, særligt i starten, og derfor er det også vigtigt at gå til de tekster man giver feedback på med respekt. En af de ting, der værd at overveje, når du giver din feedback er: ”Hvem skal tage imod den?”

Hvis du nu skal give feedback til en herinde på Movellas, der lige har skrevet sin allerførste tekst og stadig er ved at finde ud af, hvordan man skriver en god historie, så giv endelig råd og forsøg at hjælpe dem med hvordan de kan blive bedre, men vær også opmuntrende. Når jeg ser tilbage på det jeg skrev, da jeg var tolv, så er det helt tydeligt, at jeg lige var begyndt at skrive og jeg er sikker på, at nogen let kunne have pillet mig ned og sagt, at skrivning simpelthen bare ikke var for mig. I stedet var jeg omgivet af et skrivefælleskab, hvor man opmuntrede hinanden, støttede hinanden, hjalp hinanden og drømte. Det er det man har brug, når man starter. Hvis du skal give feedback på en tekst, hvor du sidder sammen med en masse mennesker du ved kan tage den hårde kritik, så go for it. Men husk altid at overveje hvem der holder enden af fyldepennen og hvordan du bedst hjælper dem.

2#: Følg sandwich-modellen.

Sandwich-modellen går i al sin enkelthed ud på at du starter ud med at rose – giver din kritik – og så slutter ud af med at rose igen. Den har til formål at pakke det der kan være hårdt at høre ind imellem alt det, der er rart at høre. Du får givet kritikken, men på en mindre hård måde.

Det er også en god ide, at komponere sin feedback sådan at man starter med det overordnede, altså hvad du syntes om historien som helhed, så går i detaljerne og slutter igen med det overordnede. Det giver en god fornemmelse af – indledning – tekst – afslutning, som man er vant til fra alle mulige andre steder og kan gøre din feedbacktekst lettere at overskue og rarere at læse.

3#: Vær konkret – både i kritik og ros.

Lad være med bar at skrive: ”Jeg synes, sproget er kedeligt” skriv: ”Jeg synes, sproget er kedeligt, fordi …” Jo mere konkret du er omkring hvad der halter i historien, jo lettere vil det også være for den der modtager feedbacken at rette op på det og tage din kritik til sig. Det er også altid skønt, når en læser peger ud præcis hvad de godt kan lide – særligt gode sætninger eller en karakter de særligt godt kan lide – så prøv også at være konkret, når du roser.

4#: Du kan ikke fikse teksten (men du kan godt prøve)

Din opgave, når du giver feedback på en tekst er at fortælle hvad der ikke fungerer og forklare hvorfor – den er ikke at prøve at fortælle hvordan forfatteren bag skal fikse det. Det er svært for en læser at fortælle forfatteren bag teksten præcis hvordan den skal fikses. For at kunne gøre det godt, skal du kunne kopiere og sætte dig ind i den stil og det udtryk som forfatteren bag teksten har – og det kan man sjældent. Det betyder ikke, at du ikke må. Hvis du har en virkelig god ide, så kom endelig med den, men se det mere som din opgave, når du giver feedback at pege ud hvad der halter og overlad det til forfatteren at finde ud af hvordan det kan fikses.

5#: Husk også at give kritikken

Det er helt okay bare at rose, hvis du kun har ros, men hvis du har kritik, så giv den. Du gør ikke nogen nogle tjeneste ved ikke at være kritisk – måske kunne lige netop din feedback være det, der får hende eller ham, der modtager den til at tænke over nogle ting, som de ikke har gjort før. Man bliver aldrig bedre af ros, men man kan blive bedre af kritik. Det betyder ikke ros ikke er rart og husk også at rose hinanden – men kritik er også vigtig.

Vi har her på Movellas fra tirsdag til torsdag fokus på feedback, så hvis du kunne tænke dig at lave nogle feedbackaftaler, så smut forbi Markedspladsen på bloggen. Jeg er helt sikkert også klar på at bytte historier, så hvis nogen af jer kunne tænke sig min feedback (eller bare kunne tænke sig en masse andres feedback) så skynd jer til bloggen. Vi ses derinde.