6060Visninger

7. Otte simple tips til at gøre din tekst mere overskuelig.

Otte simple tips til at gøre din tekst mere overskuelig.

1) Vælt tekstmuren - Det er de færreste, der har lyst til at læse noget, hvis det første man bliver mødt med er en stor lang tekst, der fortsætter ud i det uendelige – og derfor er det også vigtigt at huske at lave linjeskift.

Men hvornår skal man så lave linjeskift? Der er ingen klare grammatiske regler for det, og derfor er det meget op til dig, hvornår du synes, det lyder naturligt at lave et linjeskift - og det vil være meget forskelligt fra tekst til tekst. Hvis jeg skal give et tip, så er det en god ide at lave et linjeskift, når en ny taler. Fx i den her lille dialog:

”Jeg tror, jeg går hjem og sjipper,” sagde Mathilde og steg på cyklen. ”Hvornår kommer du igen?” spurgte Yrsa. Hun var stadig vred, fordi Mathilde måneden før havde sagt, at de kun var venner, fordi ingen andre gad være sammen med dem. ”Jeg ved det ikke.” ”Kommer du efter aftensmad?” Mathilde trak på skulderne. ”Jeg kan spørge min mor, om det er okay.”

I eksemplet kan teksten godt virke en smule rodet, fordi der ikke er lavet linjeskift, og det ville virke endnu mere rodet, hvis sætningerne havde været længere, og hvis dialogreplikkerne havde været længere. Det er derfor en god tommefingerregel, altid at skifte linje hver gang en ny taler i en dialog. Stiller vi teksten op med linjeskift kommer det også til at se mere overskueligt ud:

”Jeg tror, jeg går hjem og sjipper,” sagde Mathilde og steg på cyklen.

”Hvornår kommer du igen?” spurgte Yrsa. Hun var stadig vred, fordi Mathilde måneden før havde sagt, at de kun var venner, fordi ingen andre gad være sammen med dem.

”Jeg ved det ikke.”

”Kommer du efter aftensmad?”

Mathilde trak på skulderne. ”Jeg kan spørge min mor, om det er okay.”

Du skal selvfølgelig ikke kun skifte linje, når en ny taler i dialogen. Andre gode huskeregler er at lade være med at skifte linje med i en sætning, og at det er en god ide, at skifte linje, når historien skifter sit fokus. En af måderne man kan lære, hvornår det lyder naturligt er ved at læse og lægge mærke til, hvordan de forfattere du beundrer laver linjeskift – og hvordan linjeskift også kan blive brugt til at skabe stemning og rytme.

2) Husk at starte med stort – Der er selvfølgelig en trend på Movellas, hvor nogen med vilje skriver små bogstaver efter et punktum, men hvis du vil skrive korrekt dansk, så skal du altså starte med stort efter punktum, når du skriver et navn, et land, visse titler m.m. (hvis du er i tvivl, så er der en hel liste på Dansk Sprognævns hjemmeside, hvor det bliver opremset)

Her er et eksempel på en sætning, hvor der ikke er skrevet store bogstaver:

til sommer skulle mathilde til indien. yrsa vidste ikke hvad de skulle endnu.

Og her den samme sætning, hvor de store bogstaver er skrevet korrekt:

Til sommer skulle Mathilde til Indien. Yrsa vidste ikke hvad de skulle endnu.

Det første store bogstav sættes, fordi det er begyndelsen på en sætning.

Det næsten, fordi Mathilde er et navn.

Det næste, fordi Indien er et land.

Det sidste, både fordi Yrsa er et navn og fordi det er efter et punktum.

3) Lad være med at bruge smileys – med mindre din hovedperson skal sende en SMS, hvor hun bruger smileys, så er smileys et stort no-go i historier. Det kommer til at virke useriøst, hvis du skriver: ”Hun var ked af det :(” brug dine ord til at fortælle historien i stedet for.

4) Pas på med at skrive for mange udråbstegn eller ord i kursiv – Hvis du skriver for mange udråbstegn, så ender det med at miste sin betydning. Udråbstegn skal kun bruges, når nogen råber noget. Din pointe bliver ikke stærkere af at der er et udråbstegn i slutningen af sætningen og man føler det ikke mere, fordi der er et udråbstegn. Det er et tegn for at vise hvornår noget bliver råbt. Det samme gælder ved kursiv – det mister sin funktion og ender med bare at distrahere og irritere læseren i stedet for at vise dem, at der er et ord, som bliver sagt i en bestemt tone.

5) Pas på med at skrive med at skrive hele ord med store bogstaver – Det kan let komme til at virke en smule barnligt, hvis du skriver dele af ord i en sætning med store bogstaver. Fx: Hun var SÅ sur. Det er SMS-sprog og er noget man sjældent vil se i en rigtig bog.

6) Stil dialogen rigtig op – Når du skriver dialoger, skal du ikke putte anførselstegn omkring, men det er helt sikkert en god ide at gøre det, fordi det er det man, som læser er vant til at se i en dialog og fordi det klart viser, hvilken del af teksten der er dialog og hvilken der ikke er. Et anførselstegn er det her tegn: ” - det kan også kaldes citationstegn, gåseøjne eller repliktegn.

Du sætter et i starten af dialogen og et i slutningen. Fx: ”Jeg elsker dig.”

En anden ting, der er værd at bemærke og som jeg ser mange laver fejl med er hvordan man skal sætte komma i dialog. Hvis du vil vise, at det er Mette, der siger jeg elsker dig, så husk at sætte kommaet, før det sidste anførselstegn – ikke udenfor. Det er: ”Jeg elsker dig,” sagde Mette og ikke: ”Jeg elsker dig”, sagde Mette.

Slutter du dialogen med et udråbstegn, skal der ikke være noget komma. Det hedder: ”Jeg elsker dig!” råbte Mette. og ikke: ”Jeg elsker dig!,” råbte Mette.

Husk også at når du sætter punktum i en dialog, så skal det være før anførselstegnet. Det hedder: ”Jeg elsker dig.” og ikke: ”Jeg elsker dig”.

7) ”…” – Når du skriver de her tre punktummer betyder det, at der en slags pause i teksten. Det kunne være, at en af karaktererne fx er nervøs og har brug for et par sekunder til at finde de rigtige ord, eller det kan bruges til at markere noget uafsluttet. Når du laver de her tegn så husk, at der skal være et mellemrum, før du laver tegnet og et efter. Du kan ikke skrive: ”Jeg hader dig…det gør jeg virkelig.”

Men det ville være rigtigt at skrive: ”Jeg hader dig … det gør jeg virkelig.”

Vær også opmærksom på, at du ikke kun kan skrive to punktummer. Det betyder ikke noget. Det er bare en fejl.

obs: "..." kan også bruges som udeladespunktummer. Fx: "F..., hvor du dum!"

8) Skrifttype – Tænk over hvilken skrifttype du bruger. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag, men jeg tror, de fleste bruger Times New Roman. Du kan også bruge nogle af de andre mere neutrale skrifttyper, men pas på at skrifttypen ikke tager opmærksomheden fra teksten og pas på at skriften ikke bliver for stor. Hvis du er i tvivl, så vælg Times New Roman. Det er altid den sikre vej.

Og det var det for den her gang. Hvis du lige er begyndt på at skrive er det ikke så underligt, at du laver de her fejl. Det er noget man lærer hen ad vejen, men hvis du får styr på de her ting, er der også større chance for, at flere vil synes din historie er mere overskuelig at læse og derfor også have mere lyst til at læse med. Held og lykke med det! Og spørg endelig, hvis du gerne vil have lidt mere at vide om et af punkterne.