6062Visninger

10. #Fem tips til at skrive en novelle.

#Fem tips til at skrive en novelle

1#: Start så tæt på slutningen som muligt.

Det her er en god regel for hvilken som helst skreven tekst, men især for noveller, fordi du har så lidt plads til at fortælle historien. Start så tæt på det, der skal ske som muligt, og så tæt på konflikten som du overhovedet kan.

2#: Skriv så få karakterer som muligt.

Vi skal lynhurtigt lære dine karakterer at kende i en novelle, så derfor er det vigtigt ikke at præsentere et stort galleri af personer. Det bedste er at have en, eller i nogle tilfælde to eller tre karakterer, som man virkelig kommer tæt på. De er de vigtige, og alle andre karakterer er der kun for enten at sige noget om lige netop den karakter, eller fordi de er nødvendige for plottet. Hvis du derfor introducerer hovedpersonens far, så gør det fordi du vil fortælle noget om hvordan hovedperson er og hvor hovedpersonen kommer fra. Du har ikke plads til at lave et helt subplot til en bikarakterer. Det er det romaner er til for.

3#: Hav en klar ide om hvad du vil med novellen.

En novelle skal helst føles kompakt og skåret helt ind til pointen. Derfor er det også en god ide at overveje, hvad pointen egentlig er. Hvad er det, du gerne vil have frem i novellen? Hvis du ved det, så kan du også let skære alt fra, der ikke får det frem, som du leder efter. Pointen bag historien kan være mange – måske har du et budskab, du vil ud med, måske vil du fortælle en historie om længsel eller om ikke at høre til, måske har du et spændingsplot, som du vil have dine læsere til at bide negle over. Overvej det inden du går i gang, og tænk over hvordan du bedst muligt kan fortælle den historie, du vil.

4#: Skab en tydelig stemning.

Det var Edgar Allan Poe der sagde: “A short story must have a single mood and every sentence must build towards it.” Tænk over hvad du kan gøre for at skabe denne stemning, og hvilken stemning du vil skabe. Stemning hænger ofte også sammen med genre – hvis du har en horror-novelle vil du stemningen ofte være meget anspændt, skræmmende, måske lidt mystisk og man vil have fornemmelsen af at noget forfærdeligt kan ske hver eneste gang en ny side vendes. (eller for at sige det moderne: hver eneste gang man scroller ned)

5#: Lad være med at være for optaget af ordtælleren

Mange forbinder selvfølgelig en novelle med at være kort, men det betyder altså ikke at du skal sidde og holde øje med hvert enkelt ord, der tikker ind på ordtælleren. Din historie er slut, når alt hvad der skal fortælles, er fortalt. Fokuser på det i stedet for på hvor mange ord du har. Hvis du lige pludselig er oppe på over 10.000 ord, så kan du jo spørge dig selv om det er fordi historien i virkeligheden fungerer bedre som roman.