Only's boganmeldelser

Forfatter: Markus Zusak

Original sprog: Engelsk

antal sider: 566

forlag: Lindhardt og Ringhof

Yndlingscitat: "Den ene var en bogtyv, den anden stjal stjernerne."

Bonus: Bogen er blevet filmatiserede.

Resume: "1939 i Nazityskland. Landet holder vejret og Døden har aldrig haft så travlt før. Liesel Memingers liv ændres, da hun ved sin brors grav finder en lille bog "Håndbog for kirkegårdshravere", der ligger halvt begravet i sneen. Liesel lærer at læse af sin pjelefar og bogen bliver begyndelsen på et lidenskabeligt forhold til ord og bøger. Hun stjæler bøger, når hun kan komme til det, fra nazisternes bogbrændinger og fra borgmesterens kones biblotek. Men det er farlige tider. Da liesels plejefamilie skjuler en jøde i kælderen, både åbner og lukker det verden for Liesel. "

Lad mig lægge ud med at sige fire ord; Jeg elskede denne bog. "Bogtyven" er en helt formidabel bog, som virkelig giver en lysten til at læse et ordentligt skub opad.

I begyndelsen havde jeg ikke de helt store forventninger til bogen. Dette skyldtes, at jeg havde set filmen først.

Det var ikke fordi at filmen var dårlig, den havde en masse gode ting i sig. Men det var som om der manglede noget. Så jeg besluttede mig for at give bogen en chance. Hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt.

I filmen oplever man ikke hvordan fortælleren som er selveste Døden, fortæller historien om Liesel på dens helt eget originale og humoristisk måde. Ja, Manden med leen kan også være sjov, endda uden at historien braser sammen, som jeg ofte har oplevet med nogle amerikanske komediefilm...

Udover at bogen har Døden som fortæller, er jeg også helt vild med hvordan bogens beskrivelser er. Selvom det er nogle måneder siden at jeg blev færdig med den, er der stadigvæk sætninger og indre scener som jeg dannede inde i mit hoved da jeg læste den, som jeg stadigvæk ser lysende klart for mig. Blandt andet kan jeg stadigvæk se det for mig, hvordan Liesel og hendes "papa" prøver at lære Liesel at læse midt om natten.

Og nu hvor jeg er ved Liesel, har jeg også lige nogle ord at sige om hende. Jeg kunne godt lide hendes personlighed. Hun er en pige med ben i næsen og bestemt ikke bange af sig. Dog er hun også meget omsorgsfuld, og man kan virkelig mærke det, når hun holder af nogle personer. Liesel er en virkelig god hovedperson, som jeg ikke havde svært ved at leve mig ind i.

Dog er der et lille men. Rudy. Liesels ven. I en stor del af bogens første dele, kunne jeg ikke lide ham. Han var en ret så uinteressant karakter, nok fordi jeg ikke kunne lide den knægt. Det føltes lidt som om han bare lige pludselig dukkede op ad den blå luft i bogen. Det irrertererede mig lidt. Jeg ville gerne have haft at han på en måde kom mere "naturligt" ind i historien, i stedet for bare sådan lige "puf, så er Rudy her!"

Dog blev mit forhold til Rudy meget bedre, jo mere jeg læste bogen. Og på et tidspunkt havde jeg vant mig til ham, og var endda begyndt at syntes om ham. Men en yndlingskarakter bliver han nok aldrig. I hvert fald ikke når "Bogtyven" byder på så mange mere intersante personer.

5/ 5 only'er.