Et mord, der burde være umuligt.

En verden, der overgår din fantasi.

24 dage, der vil forandre alt.

Selv dig...

Hvis ingen tror på det, findes det så?

Af Kenneth Bøgh Andersen

Resumé: Julemandens værksted er under angreb, og selveste julemanden bliver slået ihjel af en ukendt morder. De fleste nisser på værkstedet bliver dræbt af de indtrængende uhyrer, men en enkelt nisse, Aruld, slipper væk på ryggen af rensdyret Rudalf (Rudolf). Han tager til menneskenes verden og opsøger de to artige tvillinger Katrine og Frederik. Han fortæller de to søskende og deres uartige ven, Jesper, om julemandens død. De tre børn lover at hjælpe ham med at redde julen, og de tager alle fire afsted mod Grønland på ryggen af Rudalf. De er de eneste, der kan redde julen fra den ukendte ondskab.

Min mening: For det første er jeg helt forelsket i coveret, det var også det der fik mig til at købe bogen fra starten. Det ser så gammelt, ædelt og mystisk ud. Der har man virkelig ramt plet. Da jeg havde læst de første par sider, syntes jeg rigtig godt om bogen. Der er en hel del julestemning i den, hvilket var det jeg søgte. Det at den er delt ind i afsnit fra den 1. - 25. December, giver den også en slags julekalender effekt, som jeg er helt vild med. Spændingen er egentlig holdt gennem hele bogen, hvilket også er et stort plus ved den. Men der er også dele af bogen, som jeg var mindre glade for. For eksempel er der utroligt mange gentagelser af visse afsnit i bogen. Nogle gange kunne et afsnit blive gentaget op til fire gange i træk, hvilket på en måde tog spændingen af lige præcis den del. Dette blev gjort for at understrege, at de sad fast i tiden - hvilket er en fed effekt. Men der var bare for meget af det. Noget andet er, at bogen var lidt for drabelig for min smag. Jeg må nok indrømme, at jeg havde regnet med noget lidt mere neutralt og hyggeligt ved en julebog. Det er selvfølgelig fedt, at Kenneth Bøgh Andersen lavede noget komplet anderledes og chokerende ud af bogen. Men korsfæstede nisser, blodige drab, forfærdelig tortur og ikke mindst sindssyge er at gå lidt for meget over stregen, hvis du spørger mig. Desuden er slutningen en smule forvirrende og åben - men jeg vil skam ikke afsløre den for jer. Trods alt det, nød jeg i sidste ende at læse bogen, men det er nok ikke lige den form for julekalender, jeg vil læse igen. Men hvis du er til blod, drab og ondskab, så er denne bog lige noget for dig!

Karakter: Min absolutte favorit karakter i bogen, må helt klart være Jesper. Han er nemlig den i historien, der gennemgår den største udvikling. Han går fra at være ret tåbelig, dumdristig og irriterende, for til sidst at vise sig at være en utrolig ven og faktisk den modigste af dem alle. Men hvad det er, der får ham til at gennemgå denne forandring, må du selv læse dig frem til.

Vurdering: Efter grundig omtanke, har jeg til slut valgt at give bogen som helhed tre ud af fem stjerner. Da det ikke var hvad jeg havde forventet og ikke lige min smag, men alligevel var historien, baggrunden og plottet ret godt.

Citat:

"Hvad sker der?" råber hun.

"Tag min hånd, Katrine!" råber han tilbage og rækker den frem mod hende. "Giv ikke slip. Uanset hvad der sker, så giv ikke slip!"

Hun tager hans hånd. Den er stærk, men det er vinden også, og den hyler rasende imod dem, bliver varmere, gloende, det er som at være omgivet af brølende flammer, det brænder og stormer, og hun kan næsten ikke ...

"Hold fast!" råber han.