305Visninger

3. Endgame

Dette er endgame.

Kun én kan vinde.

Det, der vil ske, vil ske.

Af James Frey og Nils Johnson-Shelton

Resumé: Vi følger 12 unge, fra alderen 13 til 20 år, som stammer fra hver sin ældgamle slægt. Hele deres liv har de, ligesom deres forfædre tilbage fra tidernes morgen, trænet og klargjort sig til Endgame. Siden menneskenes opståen har det været bestemt, at når skabningerne over menneskene, kendt som både guder, himmelfolk, keplere, annunaki m.m., syntes menneskeheden fejlede på jorden, så ville Endgame begynde; Et spil mellem de 12 slægter om jagten på de tre nøgler: jordnøglen, himmelnøglen og solnøglen. Kun en af de unge vil vinde og vinderen vil føre sin egen slægt videre, mens resten af verdens befolkning omkommer. Da 12 meteorer slår ned tæt på de 12 spillere og bringer død og ødelæggelse med sig, ved de unge at Endgame er begyndt.

Mange af de unge er chokerede over denne nyhed, da de fleste af dem aldrig så Endgame som en realitet. Men trods det, forlader de unge deres forholdsvis normale liv og begiver sig til Kina, hvor Endgame afholdes. Her bliver hver af de 12 givet en gåde, som de skal løse for at finde den første nøgle; jordnøglen. Kepleren der fortæller dem spillets regler, efterlader en skive. To af spillerne, Sarah Alopay og Jago Tlaloc, får fat i skiven. Herefter begynder blodsudgydelserne og nogle af spillerne bliver og kæmper, mens andre stikker af. Søgningen efter jordnøglen er begyndt – og den bliver ikke uskyldig.

Min mening: I starten var bogen en del tung, og jeg følte mig egentlig ikke rigtigt så fanget af handlingen ift. resumeet. Det var også en del uoverskueligt med alle de forskellige unge man følger i historien, det var bare et lidt for stort overblik. Men så snart jeg kom længere ind i handlingen, lærte jeg personerne og kende, og langsomt begyndte jeg at forstå hele ideen med Endgame. Og fra da af og til slutningen elskede jeg den! Sproget i sig selv i bogen er meget kort og ikke ret beskrivende, men jeg syntes faktisk ikke, at det gør noget. Det fastholder spændingen bedre og medfører, at det er svært at lægge bogen fra sig igen. Jeg beundrer også virkelig den måde, hvorpå James Frey og hans medforfatter kan fastholde egenskaberne og personlighederne i så mange karaktere. Det lykkedes dem, at give mig, som læser, tæt kendskab til alle personerne i bogen, hvilket jeg slet ikke havde forventet. Derudover sker der også nogle fantastisk intriger, kærligheder, venskaber og konflikter i bogen, som virkelig fuldender handlingen. Men dem vil jeg nu ikke afsløre ;-).

Derudover elsker jeg også det koncept, at læseren faktisk også spiller med! Det er nemlig reelt set sådan, at den første læser der løser gåderne, finder nøglen og afleverer den på en bestemt adresse, er modtager af flere millioner dollars! Bogen indeholder nemlig en masse talrækker, koder, billeder, symboler osv., som man som læser kan afkode – hvilket jeg synes er virkelig spændende. Bogen indeholder også utroligt meget værdifuldt fakta, overtro og tanker, som i hvert fald har sat min hjerne en del på prøve.

Karakter: Det har været utroligt svært at vælge mellem karaktererne i bogen, da de jo netop alle sammen er hovedpersoner på et eller andet punkt. Men efter grundig overvejelse har jeg valgt japaneren Chiyoko Takeda fra Mu-slægten. Hun er en stum pige, og derfor virker hun utroligt tilbageholdene. Hendes største evne er at gemme sig og vente til det bedste tidspunkt med at angribe eller handle. Derfor fremstår hun utroligt klog og eftertænksom, men derimod er hun også virkelig modig. Hun kan gøre ting, farlige ting, som ingen andre i bogen kan. Og jeg må ærligtalt sige, at hun var den jeg havde forventet mindst af i starten – og alligevel viser hun sig at være den stærkeste karakter af dem alle. Chiyoko Takeda sparker røv!

Vurdering: Jeg har valgt at give den 5 ud af 5 stjerner, da bogen er noget helt for sig selv!

Citat:

”Jago skriger hendes navn, men hun kan ikke høre ham. Alt, hvad hun kan høre, er den ringende lyd og stemmen i hendes hoved, der siger: Ja ja ja. Hun falder om på jorden, bliver trukket hen mod lyset. Hun rækker ud efter det, og hendes arm bevæger sig ind i det. Lyset er bittert og koldt og bider i hendes hud og kalder på hende Ja Ja Ja. Hun træder ind i det Ja Ja Ja, og hun bliver straks løftet 30 fod op i luften.”