7487Visninger

22. Matched - Ally Condie

Original/dansk titel: Matched

Forfatter: Ally Condie

Samfundet bestemmer. De bestemmer alt - fra hvordan du skal dø i en alder af max 80, hvor du skal arbejde, og selv hvem du skal elske. Cassia har altid stolet på, at det Samfundet bestemte var det rette for både hende, men også for de medmennesker hun levede med. Da hun dagen efter sin 16-års fødselsdag får at vide, at det er hendes gamle barndomsven Xander, hun skal matches med, er hun ovenud lykkelig - hvert fald for et kort øjeblik. Hun får et mikrokort med hjem fra Match-cermonien, som vil vise hende alt om Xander.
Men da hun sætter kortet i portalen, toner der sig en anden dreng frem. Afvigeren Ky, som hun altid har været omgivet af, men som hun aldrig rigtigt har lagt mærke til. For hvordan kan det være at han dukkede op, i stedet for Xander? Havde Samfundet begået en fejl? Og hvad vil der ske for Cassia, når hun ender med at falde for Ky og samtidigt udfordrer Samfundet ved at træffe sine egne valg?

Bogen tog mig lidt tid at blive opslugt af, da starten syntes at være meget tung, men efterhånden som kapitlerne blev læst, fandt jeg mig selv til sidst så opslugt af historien og Cassia, at jeg havde svært ved at stoppe.
Derfor sad jeg også hver eneste morgen klokken syv med min iPad i hånden, hvor jeg tilmed havde hentet bogen ned som e-bog, så jeg kunne læse i bussen på vej til skole.

Ally formår at beskrive tingene meget levende, og skaber tilmed en fantastisk historie af intriger, spænding, sorg samt kærlighed.

Roser fra anmelderne:

- "Det er på mange måder en gennemtænkt og medrivende fremtidsfantasi, som Ally Condie har skabt, der slet ikke er så langt ude, at man ikke kan blive bare lidt bekymret." - Weekendavisen

"Nogle gange ser man sin egen verden mere tydelig gennem en fremtidsfantasi. Sådan er det at læse amerikanske Ally Condies MATCHED, der er første bind i en planlagt trilogi, som Disney allerede har købt filmrettighederne til. Det er til at forstå. Der er både livet og døden på spil i en handling, der sætter tanker på plads og på flugt." - Politiken

Er den pengene værd:

Hvis du er til en verden der minder lidt om Divergent så er denne her bog helt klart noget for dig. Historien om hvordan Cassia trodser Samfundet for at være sammen med Ky, er fantastisk. Og det bedste er, at der er hele tre bøger i serien, så for den læseglade pige eller dreng, der elsker at fordybe sig i en fantastisk fantasi verden, vil denne serie være en klar vinder.

Anmeldelse af Frederikke