7501Visninger

9. Dig Og Mig Ved Daggry - Sanne Munk Jensen & Glenn Ringtved

Bogen er oprindeligt dansk

Louise har aldrig været noget særligt - kun sammen med Liam. Hun elsker ham hele jorden rundt og tilbage igen, og han elsker hende. Men da Liam sammen med vennen Jeppe roder sig ud i at sælge stoffer, går alting pludselig galt. I sidste ende hopper Liam og Louise i Limfjorden og begår selvmord, og Louise må fra den anden side opleve sine forældre, sin veninde og Liams far gå igennem den uendelige række af misforståelser og spørgsmål, der opstår, når man ikke forstår, hvad i alverden der kunne gå galt for to unge mennesker, der var så forelskede.

Jeg må sige, at det er en af de mest velskrevede bøger, jeg nogensinde har læst. Jeg er ikke særlig vild med at læse på dansk, men dette var virkelig en kvalitetsbog. Den er utrolig realistisk, og man indlever sig i, hvad alle karaktererne føler. Man mærker også Louises dilemma, fordi man skiftevis hader Liam som pesten og samtidig ikke kan undgå at holde af ham.
Når jeg så siger, at den er velskrevet, er der nogle undtagelser, men det er nok mest korrekturlæserens skyld. Altså, hvordan er det muligt, at der i en dansk, gennemrettet bog kan stå "Mig og Cille var..." i stedet for "Cille og jeg var..."? Det har jeg lidt svært ved at forstå, men det er naturligvis en biting, der ikke ændrer ved selve historien.
"Dig Og Mig Ved Daggry" løfter ikke humøret - så er det sagt. Det er en rørende fortælling med mange unikke aspekter, og den er klart et læs værd. Især skildringen af Louises medmennesker synes jeg er den mest interessante. Det er en gennemarbejdet bog, og man kan slet ikke få lagt den fra sig igen.

Citat fra bogen:

"Da de hiver os op af Limfjorden, hænger vi stadig sammen. Jeg ved ikke, hvor lang tid vi har ligget i vandet, det er ikke til at sige, man mister ligesom tidsfornemmelsen. En uge. Måske to. Jeg ved det ikke. Retsmedicineren har også svært ved at sige det præcist. Han vil gerne have tilladelse til at fjerne håndjernene, det bliver han ved med at snakke om, det er skide besværligt at håndtere to lig, der hænger sammen på den måde."

Ros:

"Interessant, modig og fængslende ungdomsroman leger med vores forventninger i en fortælling om tragisk, ung kærlighed." - Jyllandsposten

"Uhyrlig, tragisk og velfortalt." - Weekendavisen