en anderledes bog anmeldelse af bogen Nøgen

1658Visninger

1. bog anmeldelse

En anderledes bog = En anderledes bog anmeldelse

Bogen Nøgen af Louise Jensen gives der her en anmeldelse af, men forvent ikke noget bare føl dig frem.

Af: Sofie Elvira Knudsen.

Dag. 1

Begyndelsen. Så nu er jeg begyndt. I lige dette øjeblik. I øjeblikket før sad jeg med et stykke hvidt papir foran mig. Jeg tænkte og tænkte. Lige som jeg har gjort lige siden jeg læste den sidste linje i bogen Nøgen af Louis Jensen. Hvordan fører man øjeblikket videre? Jeg sluttede bogen i et øjeblik, ved at lukke den, og hvordan får jeg det øjeblik, som var et både dejligt, mærkeligt og sør-geligt øjeblik, til at opstå i hovedet på dig. For den specielle følelse jeg lå tilbage med, i min varme trygge seng, vil jeg gerne have du skal have, for det er den følelse der gør lige netop denne bog anderledes end de andre bøger jeg har læst. Det er ikke en følelse jeg kan forklare. Den kom bare. Jeg vil starte med begyndelsen for i bogen om den 24 årig dreng Peter er begyndelsen et af nøgle ordene. Lige som jeg prøvede at starte med begyndelsen gjorde Peter i bogen det samme. Han ville forklare be-gyndelsen og for det første finde den. Øjeblikke er også et af de ord Peter fra Æblevej bruger meget og filosofere over. Nøgen starter ikke lige som alle andre bøg-er. Hvilket jeg også vender tilbage til.

Dag. 2

Der er en ting der vender tilbage mange gange. Noget, jeg fortæller Peter, kun be-skriver, et langt stykke ind i bogen som det frygteligste. Bogen starter med en præsen-tation som de fleste bøger, men igen er føl-elsen ikke den samme som i alle andre

bøger. Noget dystert, anderledes og nyt venter kan man fornemme. Hvilket jeg også tror er meningen da bogen er skrevet i de for litteraturen revolutionære 90’ere.

Allerede i linje 3 møder vi begrebet det frygteligste. I begyndelsen irriterede det

mig at der hele tiden stod  det frygteligste og der ikke stod hvad det var. På samme tid

holdte det mig også bundet til bogen. Jeg blev fanget af ordet. Jeg måtte kende dets betydning og hvad der lå bag dette vold-somme ord. Hvis jeg opgav bogen, og stop-pede med at læse ville jeg aldrig finde ud af hvad det frygtlige var. Her spillede følelsen igen ind og jeg kunne igen mærke den bankede på, den ville ud. Og jeg blev der-med nød til at løse den gåde forfatteren havde givet mig.

Dag 3.

Nu er jeg så begyndt. For længst. Faktisk to afsnit siden, jeg er godt i gang og det øjeblik lige nu er igen opstået af de forgående øjeblikke. Men hvad skal der ske nu så? Jeg er begyndt og godt i gang…

Hvis jeg skal følge Peters ide skal jeg træde ind i et nyt øjeblik. Her kommer igen en ny begyndelse og et nyt valg. Jeg har valget til at skrive hvad jeg vil, og det vil jeg gøre nu, jeg vil skrive min mening helt nøgen. Jeg vil ikke klæde den på med hverken jakke eller bukser.

Nøgen er en bog hvor i hovedpersonen fylder en med filosofi og tanker fra både et barn og en voksen mand. Han ønsker at gøre os kloge på det liv han selv havde levet. Eller måske ikke, for i bogen prøver han selv at gøre redde for sit liv. Og lige som jeg prøver han at finde begyndelsen. Han vil finde ud af hvad årsagen til at det frygtlige skete. Peters mor drikker, hans far gik ud af døren en dag med et smil på læberne og en kuffert i hånden. Han flyt-tede væk. Peters søster og bror er under-lige. Søsteren Lillian går med et billede i underbukserne af Tom Cruise. Broren Tobias løber rundt i sin egen verden fyldt med Ninja’er . Bogen giver et godt indtryk af nogle realistiske familie problemer. Peters stor teenage kærlighed hedder Liv, hun er en fantastisk pige, som både er klog, smuk, sød og yndig. De bliver kærester. Peter tør i starten ikke snakke med hende, men i og med at hans noget ældre ven Svend-Åge har brug for hjælp med kær-ligheden. Må han spørge den kloge Liv til råds. Svend-Åge er en gamle mand som stadig har et håb om at finde den eneste ene og da han en dag støder ind i den gud-dommelige smukke Rosa med sin ind-købsvogn er lykken gjort. Liv og Peter hjælper sammen Svend-Åge med at få liv befriet fra hans onde mor. Det kan man vel godt kalde et eventyr.

Nå men jeg lovede at være ærlig omkring min mening. Da jeg startede på bogen, tænkte jeg først åh nej endnu en teenager roman. Dette opdager man den ikke helt lever op til, heldigvis. Bogen er først svær at forstå og følge med i, men i og med man helt for starten får præsenteret det frygte-ligste bliver man nødt til at følge med. Hvis dette begreb ikke ind gik i bogen og var hovedpunktet ville jeg ikke havde læst den færdig. Ja det er en hård dom, men bogen fangede mig ikke som sådan, kun dette ene ord gjorde jeg læste den fra ende til anden.

Dag 4.

Bogen er skrevet i 1990 og giver et indblik i tiden der. Den er også en frem-tidsroman i og med noget af handlingen foregår i 2003. Nemlig der hvor Peter er nu på Cafe Kok hvor han sidder og skriver bogen på 7 dage. Her i 90’erne opstod en ny måde at skrive. Forfatterne brød alle rammer og ønskede ikke at følge hverken beretter- eller kontrakt-modellen. Dette kommer tydeligt til udtryk i denne bog. Dette kan måske også være med til at be-skrive den specielle følelse man sidder til-bage med. Budskabet var også noget man selv skulle regne ud, for der er intet i bogen man får foræret. Bogen er bygget op om-kring noget man ville kunne kalde en løg model. Dette betyder at vi skræller løget jo mere vi læser.

Og tager et lag ad af gangen. Første til sidst vil vi så finde kernen. Det samme prøver jeg.

Dag 5.

Begyndelse må vel være slut nu, så nu skal slutningen komme. Luk øjnene, tæl til ti  og så vil jeg følge dig ind i et nyt øjeblik, du skal bare læse videre så skal jeg nok sørge for vurderingen af bogen kommer.

En god bog af sin genre at være. Som sagt tænkte jeg først endnu en teenager bog, men det er i hvert falde en teenager bog man bør læse. Tilbage til den specielle følelse, jeg har skrevet så meget om, men for mig er det den følelse der gør jeg synes bogen er så god. Jeg håber at du som læser her i min bog anmeldelse har fået en mærkelig følelse. Jeg har prøvet at gen-skabe den følelse jeg fik da jeg læste bogen. Bogen er bygget op sådan at der sker en masse ting, som man i starten ikke føler er relevante for handlingen. Man læser og læser og bliver mere og mere irriteret over der ikke står hvad det frygteligste er, og teksten skriver meget uden om det man gerne vil vide.

Det samme har jeg gjort, du forventede som læser at der kom en helt almindelig bog anmeldelse. Det håber jeg er dit ind-tryk af denne anmeldelse. Jeg har prøvet og tage det vigtigste, nemlig den følelse jeg fik og genskabe den. Jeg håber også du har fået en fornemmelse af hvordan bogen er opbygget.

Dag 6.

Moren dør hun falder ned af en trappe, Peter vil redde hende og prøver at køre hende på hospitalet med lillebror Tobias på bag sædet, til at holde godt fast i moren, som er halv død. 14 år gammel sidder han bag rattet, det er dømt til at gå galt. Peter smadre ind i hospitals muren. Heldigvis overlever både Peter og Tobias. Desværre dør moren. Peter får en kæmpe skyld følelse, ikke over at være kørt ind i muren, for lægerne fortalte ham at hun var død inden. Der i mod over at havde skændes med hende samme aften hun faldt ned af trapperne. Han prøvet at begå selvmord, det lykkes heldigvis ikke. Han overlever med et brækket ben og en indlæggelse på det lokale hospital. Under indlæggelsen får Peter det værre og værre. Tankerne flyver rundt. Og skyld følelsen vender tilbage lige så hurtigt som en boomerang. Lige inden slutningen af bogen tilstår Peter at han havde råbt disse ord inden han smækkede døren i hovedet på sin fordrukne mor: for min skyld kan du drikke dig ihjel! Jeg er fuldstændig ligeglad! Og hellere i dag end i morgen!

Han sidder der hjemme under hele denne proces og skriver bogen. Det er ham der fortæller dig, og ikke mindst selv gør rede for sit liv. han skriver den på 7 dage. Her kan trækkes en parallel til biblen hvor ver-den bliver skabt på 7 dage. Dette med at trække paralleller til biblen sker flere gange. På disse syv dage møder han en pige kaldet Vil. Hun får ham til at tænke over tingene, skrive dem ned og turde fortælle hvad det frygteligste er. Den sidste dag løber de nøgne ud i sneen mod hinanden.

Dag 7.

Dette lille resume er den frygteligste hænd-else. Min tolkning af bogen har noget med dannelsen af mennesket at gøre, men for den bedst mulige læse oplevelse, læs hel-lere bogen selv. Husk bare bag efter lige at tænker over den, for budskabet og den efterladte følelse er helt sikkert det bedste ved bogen.

Jeg vil give bogen Nøgen 4 ud af 6 stjerner.

Dette bliver pga. af følelsen, budskabet og filosofierne Peter gør sig. For ellers synes jeg der er mange andre gode teenager rom-aner som er bedre.

Håber jeg skabte en følelse som vil få jer til at blive nødt til at læse bogen, for det er ik-ke spild af tid.