Filmanmeldelse: Aminas Breve

af , fredag 28. april, 2017
1 Like
 Filmanmeldelse: Aminas Breve

Aminas Breve er en dansk film fra 2017 instrueret af Jacob Bitsch efter manuskript af Anders Ølholm. Filmen er baseret på en roman af Jonas T. Bengtsson fra 2005.

Handling

Filmen har Esben Smed (kendt fra Sommeren ´92 og Bedrag) i hovedrollen som Janus, en ung mand der lige er blevet udskrevet fra psykiatrisk afdeling efter et selvmordsforsøg. Det eneste, der har holdt ham i live under indlæggelsen var breve fra veninden Amina.

Men da brevene pludseligt holder op med at komme, bliver Janus overbevist om, at der er sket hende noget frygteligt.

Fast besluttet på ikke at lade Amina i stikken, begiver han sig ud for at finde hende.

Anmeldelse: Aminas Breve er en af de bedste danske film, jeg har set i lang tid. Den fanger en med det samme og formår at holde en fast i gennem hele film. Samtidig køre man rundt i et vælg af følelser, man er både glad, spændt, trist og arrig m.v. Man føler for den unge Janus og ser hvor lidt der skal til, at knække et menneske og "ødelægge" deres verden/virkelighed. Vi ser en person på en lang og farefuld rejse - der desværre ender samme sted som den starter. Vi fanges af hovedpersonens "normale" jeg og overser alle tegne på det "unormale". Vi drages af hans historie og samme med ham fortrænger vi virkeligheden udenfor den "lukkede". Vi drages af kærlighed til et andet menneske og glemmer nogle gang det der sker omkring os. Vi glemmer at verden forandres hvert sekund og bare et øjeblik væk - er man gået glip er flere hunerede ting.

Det er Esben Smeds første hovedrolle. Hvilket man efter at have set filmen, ikke helt forstår med den fuldstændig fantastiske præsentation han levere i denne film. Denne film overgår totalt alt andet han har lavet, selvom han er fantastisk som Faxe og ikke mindst Nicky. Esben er blot 32 år og er allerede udråbt til at blive den nye Mads Mikkelsen. Han har vundet en Bodil for Årets mandlige birolle / tv-serie i 2017 for sin medvirken i Bedrag. Desuden har han også vundet Shooting Stars ved Berlin Filmfestivalen i februar 2017. Esben Smed er helt klart kommet for at blive og er et meget lovende talent. Jeg glæder mig til at følge ham fremadrettet og se hvad han driver sin karriere til.

Helt klart en film jeg vil anbefale og til dem der lyster kan man stadig se den i biografer landet over. Den får 6 store stjerner af mig - det er en oplevelse og en film jeg helt klart tager med mig. Samtidig en film man ikke lige glemmer, så se den hvis I lyster. Jeg kan kun anbefale den.