BOGANMELDELSE: Harry Potter

Harry Potter og Det Forbandede Barn

Magi, venner og mod. Selvom troldmandsverdenen umiddelbart virker som et fristed fuld af eventyr og spænding, har den også sine mørke sider - selv nitten år efter Lord Voldemorts fald.

Harry Potter generelt

I oktober sidste år fik jeg til min fødselsdag Harry Potter and the Cursed Child (Harry Potter og Det Forbandede Barn) i fødselsdagsgave af en veninde, og jeg syntes ikke rigtigt, jeg kunne læse denne ottende bog, før jeg havde læst hele Harry Potter-serien. Derfor begyndte jeg for anden gang inden for de sidste to år at læse mig igennem Harry Potter-bøgernes flere tusinde sider; denne gang fast besluttet på at komme alle bøgerne igennem.

Jeg må ærgligt indrømme, at jeg første gang, jeg læste bøgerne, ikke fandt dem videre fangende, og derfor begav mig ud i opgaven med en hvis skæpsis.

Det klædte dem vældigt at blive læst anden gang, kunne jeg jo så konstatere.

Den detaljerighed, hvor med de er skrevet, er næsten frygtindgydende. Spor til de sidste bøger lægges ud i de første, og forklaringer på spørgsmål vakt i de første bøger besvares i de sidste. Persongalleriet vokser både i antal og i modenhed i takt med, at vi lære verdenen bedre at kende. Harry og hans venner bliver mere voksne og vokser under de opgaver, der pålægges dem.

Ja, selv sproget udvikler sig igennem bøgerne: nærmest i takt med personerne, universet og historien.

Handling

Harry Potter og Det Forbandede Barn ottende bog i serien om Harry Potter og foregår 19 år efter den sidste bog i serien. Det Forbande Barn samler tråden op, der hvor epilogen slap, og handlingen følger delvist Harry og hans opgave som voksen, hans søn, Albus Severus Potter, og forholdet imellem de to.

Albus er alt andet end begejstret for at begynde på Hogwarts, og hvis han ville ønske, at han var enhver anden end Harry Pottes søn. Og da han ikke bliver optaget i Gryffindor, bliver venner med en Malfoy, er konstant på kant med Harry - der fortvivlet, men noget klodstet, rækker ud efter sin søn - med rygterne om Lord Voldemorts barn og en tidsvender er da også en sprængfarlig blanding.

Og snart står Albus over for lige så store opgaver som sin far i hans skoletid, og endnu engang må Harry og venner stå sammen for at redde dagen - denne gang imens de og Albus forsøger at håndtere et teenageoprør af hidtil usete proportioner.

Holdning

Harry Potter og Det Forbandede Barn er et drama (skrevet som manuskrift med replikker og regibemærkninger), som jo i sig selv gør det til en noget anden læseoplevelse end de tidligere bøger. Personerne er blevet mere voksne siden vi mødte dem sidst, og denne gang bæres handlingen mere af karakterene end handlingen, og noget af den magiske fornemmelse mangler. Dog er den absolut værd at læse; om ikke andet så på grund af et glædeligt gensyn med gamle kendinger.

Formalia

Harry Potter and the Cursed Child er skrevet af J. K. Rowling, John Tiffany og Jack Thorne. Bogen udkom efteråret år 2016, og består i den engelske udgave af 343 sider. Bogen er oversat til dansk og kan lånes på biblioteket.