Anmeldelser

af , torsdag 13. marts, 2014
Anmeldelser

Mangler du en god bog at læse?

Så har vi her to anbefalinger til dig!

Har du lige vendt den sidste side i en rigtig god bog, og mangler du nu en ny at læse i? Bare rolig, Movellas kommer dig til undsætning! Vi har haft besøg af ...random... og MinaJamina, der har skrevet en anmeldelse af hver deres yndlingsbog.

Divergent

Anmeldelse af ...random...

Lige siden jeg i jul fik bogen Divergent af Veronica Roth, har jeg ikke sluppet den. Divergent er den første bog ud af de tre som er lavet i serien. Det er en af mine yndlingsbøger, og jeg kan ikke vente til, filmen kommer!

Historien handler om et nyt samfund i fremtiden, som er inddelt i fem faktioner. Puritanerne (de uselviske), De Sanddru (de ærlige), Pacifisterne (de fredelige), Intelligentsia (de lærde) og Skytsenglene (de frygtløse). 16-årig Beatrice Prior er født som puritaner. Hun skal ind til en prøve, der afgør, hvilken faktion hun efterfølgende skal være i.

Da hun går ind til prøven viser hendes resultater, at hun er en afviger, hvilket vil sige, at hun er i fare. Regeringen mener afvigere er farlige, og skal derfor slås ihjel, men hun får at vide, hun skal gemme sig i en af faktionerne.

Historien har lige det, man gerne vil have i den. Action, kærlighed og spænding. Der sker hele tiden noget. Enten følger man med i Beatrices kærlighedsliv, hendes flugt fra regeringen eller de prøver, hun går igennem i sin nye faktion.

Bogen appellerer meget til unge, da man føler sig lige som Beatrice. Anderledes. Men man gemmer sig i gruppen, så ingen lægger mærke til det. Derfor syntes jeg, Veronica Roth har ramt plet! Hun har skabt en science-fiction, verden hvor hovedpersonen er anderledes, men prøver at være som alle andre.

Divergent er blevet udgivet på mere end 44 sprog, har solgt mere end 11 mio. eksemplarer og har ligget på New York Times' bestseller i ca. 2,5 år. Bogen er blevet lavet om til film, der har premiere 10 april.

Louis liv

Anmeldelse af MinaJamina

“Nogle gange kunne jeg mærke, hvordan jeg var en ulykkesfugl. En nervøs ulykkesfugl der flaksede omkring.”

Resumé:

Louise (Louis) på 18 lever et kaotisk liv med kæresten Oliver, klubben, hashen og kriminaliteten. Hun føler sig tom indeni, livet kører i ring centreret omkring gaden, hvor Oliver står i front som soldat. På et tidspunkt beslutter Louis sig for at slå op med ham for at finde sig selv og skabe sig et ordentligt liv.

Da hun på en ferie til Tyrkiet med veninden Mona møder den noget ældre Serkan, kaster hun alt ind for at få ham uanset konsekvenserne. Serkan og Louis bliver meget forelskede og drømmer om en fremtid sammen, men Serkan kræver, at Louis lægger hele sin mørke fortid bag sig, og han bliver på den måde Louis’ vej væk klubben, stofferne og de venner, hun fik på Staden gennem de sidste mange år af sit liv. Men Serkan er ikke den mand, Louis tror, og det destruktive liv er kun lige begyndt.

Måske findes der slet ingen vej til et godt liv, før man finder vej ind til sig selv…

Et skarpt og provokerende billede

Historien om Louis indeholder en skarphed, som der ikke er blevet set længe. I handlingen foregår der mange voldsomme ting for hende. Det, der sker for hende, mens hun er sammen med Oliver, er utilgiveligt. Han er voldelig mod hende og har en dårlig indflydelse på Louis, som skal urimelig meget ondt igennem, før hun siger fra over for de mennesker, der ikke vil hende noget godt. På et tidspunkt i starten af deres forhold slår han hende, fordi hun glemmer at kysse ham farvel. Tilbage står Louis på gaden overvældet og griner nervøst, fordi hun ikke ved, hvordan hun skal reagere.

Overbevisende og realistisk handling

Sproget i fortællingen mestre Johanne Algren. Det er ungdommeligt, bramfrit og lige ud. Det giver også handlingen et twist af noget realisme, som der er vigtigt i sådan en ungdomsroman som denne. Gennem Louis’ tanker høre man, hvordan hun har det, føler og mener om alting. Det kommer alt sammen inde fra og det er stærkt. Og i det der sker med hende og hendes udvikling siger meget om, hvordan ungdommen er i dag, og det giver samtidigt et lidt provokerende billede af, hvordan en ung kvindes liv kunne se ud nu til dags med ”den forkerte og voldelige kæreste.”  Louis’ handlinger i bogen er til tider fandenivoldske og latterligt dumme, og det rammer, fordi man som ung har noget at tænke over: ”Er det her noget jeg burde holde mig fra?” - Det er benhård realisme, og det virker!

Min vurdering

Jeg synes den er utrolig flot skrevet. Det her er Johanne Algrens anden bog i serien om Louis. Det fede ved den er, at der hele tiden sker noget spændende, så man får svært ved at lægge den fra sig. Jeg læste og læste og læste, og til sidst var jeg pludselig færdig med bogen. Mange af de ting, der sker i løbet af handlingen, er noget forfatteren selv har været igennem eller lignende. Det giver en følelse af, at bogen rammer mere og sætter sig fast indeni.